Szyfr można zastosować do dowolnego tematu. W tym przykładzie są to figury geometryczne:

  • dobrze sprawdza się jako zagadka podsumowująca wiedzę
  • wyzwala u uczniów moment “aha”, sam szyfr nie jest trudny, a zrozumienie reguły jego działania i potem poznanie rozwiązania jest satysfakcjonujące.

Czym jest moment aha?

W escape roomach zdarzają się zadania, na których rozwiązanie nie mamy żadnego pomysłu. Totalna pustka, nic nie przychodzi do głowy.

Zaczynamy próbować różnych sposobów, szukamy podobieństw, albo rzeczy które na pierwszy rzut oka nie pasują do pozostałych. Jesteśmy zaangażowani, chcemy poznać odpowiedź❗️

Po serii prób i błędów doznajemy czegoś w stylu olśnienia, rozwiązanie staje się dla nas oczywiste. To właśnie takie chwile określamy jako „momenty aha”. Momenty aha są bardzo ważne, bo budują wewnętrzną motywację gracza.

Zagadka nie musi być skomplikowana, nie musi składać się z wielu elementów. Tak naprawdę im jest prostsza, tym lepiej. Rozwiązanie jest cały czas przed naszymi oczami, musimy tylko je dostrzec.

Jak to działa?

  • Policz figury: 1 trójkąt, 2 romby, 3 okręgi, 4 prostokąty.
  • Rozwiązaniem są pierwsze litery figur w kolejności ilości ich występowania: tu hasło TROP.
  • Możemy zwiększyć poziom trudności zmieniając wielkość figur, ich kolor, jak na grafice poniżej, albo ułatwić – wtedy wszystkie figury wyglądają tak samo.
  • Zamiast figur można dać zwierzęta, rośliny, kolory itd.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *