Przedstawiam swój pierwszy EscapeRoom, który stworzyłem podczas szkolenia na platformie eTwining. Przy szkoleniu dobrze się bawiłem, choć był to też czas wytężonej pracy J.

W zamieszczonym pliku znajdziecie kolejne zadania. Niektóre z nich zawierają wskazówki lub podpowiedzi dla uczniów młodszych/ mniej zorientowanych w języku angielskim (zadanie z rebusem).

Osobiście zadania te wykorzystam na zajęciach z uczniami klasy 6., ale przecież można je przepracować z dzieciakami młodszymi/ starszymi.

Po rozwiązaniu ostatniego zadania zaplanowałem dla najlepszej/ najszybszej grupy nagrodę w postaci kuponu zwalniającego z zadania domowego dotyczącego tej lektury. Będzie ono zamknięte w małej walizeczce, do której kluczyk znajdzie się w kopercie wręczonej uczniom po rozwiązaniu ostatniego zadania. Informację wstępną zaczerpnąłem z przykładowego escape room’u zamieszczonego na stronie kursu.

Jeżeli gdzieś pojawiły się literówki, przepraszam.

W związku z tym, iż jest to mój debiutancki EscapeRoom proszę o przekazanie wszelkich uwag na adres mailowy:

jaroslaw.karczmarzyk@gmail.com

Życzę udanej zabawy. Pozdrawiam serdecznie J

Jarosław Karczmarzyk

nauczyciel języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Radlinie

Informacja dla nauczyciela

Przygotuj muzykę detektywistyczną – trzymającą w napięciu. Możecie jej słuchać podczas wykonywania zadań.

Wydrukuj tyle kompletów zadań, ile planujesz zrobić grup uczniów.

Wydrukuj wskazówki i powieś je w różnych miejscach w klasie. Numer umieszczony na wskazówce ułatwi im zadanie.

Przed rozpoczęciem przeczytaj uczniom ich sekretną misję (zadanie 1.)

Uczestnicy zabawy mogą rozwiązać zadania w dowolnej kolejności.

Przydatne strony do zakodowania informacji:

ZADANIE

  1. Nie ma znaczenia w jakiej kolejności rozkodujecie zadania związane z lekturą „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” autorstwa Rafała Kosika.
  • Rozwiąż każde zadanie i odkoduj ukrytą informację o powieści.
  • Nie możesz zakończyć zadania, dopóki nie odkodujesz wszystkich zagadek.
  • Nie możesz zakończyć zadania, dopóki nie wypełnisz karty pracy: „Sześć rzeczy których się nauczyłem…” .
  • Użyj wskazówek rozmieszczonych w klasie. Odpowiedzi Twojej drużyny muszą być napisane Waszymi słowami.

ŚCIŚLE TAJNE

Twój zespół został powołany do tajnej misji. Musicie zaakceptować Wasze ściśle tajne zadanie i rozpocząć śledztwo, aby rozwiązać zagadki.

Wasze zadanie to rozwiązanie zakodowanych zadań dotyczących bohaterów powieści „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi:.

W swojej sekretnej misji będziecie jako zespół używać tajnej nazwy. Wasza nazwa to ulubiony bohater PLUS pierwsza litera nazwiska Waszego lidera oraz cyfra oznaczająca liczbę osób w grupie.

Sekretna nazwa drużyny:……………………………………………………

ZADANIE 1. WSTĘP

Nareszcie! Ktoś odnalazł wysłany przeze mnie list… Zaczynałem już wątpić w to, że ktoś kiedykolwiek mnie wyswobodzi. Aby do tego doszło, musicie odnaleźć klucz do pułapki, w której zostałem zamknięty przez moich przeciwników. Nie jest to jednak takie łatwe… Mam nadzieję, że ślady pozostawione przeze mnie są nadal widoczne. Podążajcie nimi i postarajcie się rozwiązać kolejne zadania. Tylko w ten sposób sprostacie wyzwaniu, a ja zostanę uwolniony. Jeśli tak się stanie, nagroda Was nie minie!

ZADANIE 2.

Miasto to położone jest w środkowo-wschodniej części Polski, na Nizinie Środkowomazowieckiej, na Mazowszu. Prawa miejskie uzyskało przed 1300. Po 1596 przeniesiono do niego dwór królewski i urzędy centralne, a w 1611 w rozbudowanym zamku na stałe zamieszkał król Zygmunt III Waza.

Miasto to jest ważnym ośrodkiem naukowym, kulturalnym, politycznym oraz gospodarczym. Tutaj znajdują się siedziby m.in. Prezydenta RPSejmu i SenatuRady Ministrów oraz Narodowego Banku Polskiego.

Nazwa tego miasta zaszyfrowana jest w rebusie. Rozwiążcie go i napiszcie, w jaki sposób ukryta w nim nazwa wiąże się z omawianą lekturą.

Rebus ze wskazówką:

Rozwiązanie: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Odpowiedź: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ZADANIE 3.

Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi – przeznaczona dla młodzieży powieść z gatunku science fiction autorstwa Rafała Kosika. Pierwsza książka z cyklu Felix, Net i Nika, wydana w listopadzie 2004 r. przez Powergraph. Opowiada o przygodach trójki przyjaciół z pewnego warszawskiego gimnazjum. W mieście grasuje Gang Niewidzialnych Ludzi, a przyjaciele niechcący odkrywają tajemnicę ich znikania… To książka pełna humoru, zagadek, ale i przyjaźni. /wikipedia/

Mam nadzieję, że Wy również przeczytaliście tę fascynującą historię. Jeżeli tak, z łatwością odpowiecie na zamieszczone poniżej pytania. Jeżeli udzielicie prawidłowych odpowiedzi, używając czytnika QR Kodów znajdziecie słowo, które da Wam odpowiedź na wątpliwości. Dzięki temu będziecie mogli przejść do kolejnego zadania, a tym samym przybliżycie się do uwolnienia mnie! Powodzenia!

1. Bohaterowie powieści mają:

A. 13 lat- zamaluj wszystkie pola z cyfrą 1.

B. 14 lat- zamaluj wszystkie pola z cyfrą 2.

2. Felix, Net i Nika chodzą do klasy:

A. 2a – zamaluj wszystkie pola z cyfrą 3.

B. 1a- zamaluj wszystkie pola z cyfrą 4.

3. Wychowawczyni klasy, do której uczęszczają bohaterowie, była nauczycielką:

A. języka angielskiego- zamaluj wszystkie pola z cyfrą 6.

B. języka polskiego- zamaluj wszystkie pola z cyfrą 5.

4. Jak nazywali się szkolni chuligani:

A. Marcel i Ruben – zamaluj wszystkie pola z cyfrą 7.

B. Maciek i Kuba- zamaluj wszystkie pola z cyfrą 8.

5. Kim był Caban:

A. przyjacielem Neta- zamaluj wszystkie pola z cyfrą 2.

B. psem Felixa- zamaluj wszystkie pola z cyfrą 9.

ZADANIE 4.

Głównymi bohaterami powieści, jak już wiecie, są gimnazjaliści Felix, Net i Nika. W trakcie akcji przeżywają wiele niezwykłych przygód. Gdy trójka przyjaciół trafia tam, gdzie nie powinna, na pomoc przychodzi im ich niezwykły pomocnik. Przebywając w wielu miejscach naraz, pomaga wyplątywać się przyjaciołom z kłopotów. Zawsze jest „ostatnim rozsądnym”. Deklaruje wręcz, że jak nie wrócą zadzwoni po pomoc jak to określa „rodzice nie zakopią pustych trumien.

Udało Wam się rozwiązać wszystkie dotychczasowe zagadki, dlatego jestem pewien, że i z tą sobie poradzicie. Musicie jedynie rozszyfrować imię tajemniczego pomocnika.

Na pewno przyda Wam się znajomość alfabetu Morse’a. Oto ściągawka:

Udało się! Brawo! Choć właściwie byłem tego pewny! Kolejna zagadka rozwiązana. Jesteście coraz bliżej zakończenia swojej misji. I to z powodzeniem! Czekam na Was!

ZADANIE 5.

Jesteście tu, zatem na pewno poznaliście Manfreda. Program AI. Został stworzony przez Marka Bieleckiego, dokończony przez Neta. Umieszczony w ratuszu, jako program do sterowania światłami, znudzony tym zajęciem skopiował się do komputera Neta. Bardzo nie lubi, gdy nie jest na bieżąco informowany o przygodach przyjaciół. Tym samym zdradza pewną prawdę o wynalazkach. A o nich możemy się wiele dowiedzieć z kart powieści Rafała Kosika. Możemy tu bowiem spotkać m.in. bohatera, który jest kopią programu AI Vidoktor, lecz jest od niego mądrzejszy i żyje na wolności. Był właścicielem kilkuset firm, znajdował się w kilkudziesięciu krajach. To on postanowił znaleźć skarb ukryty przez Niemców, aby mieć w posiadaniu księgę profesora Kuszmińskiego, dzięki której udałoby się stworzyć latalerz ze znacznie lepszym napędem. O jego mocy świadczy choćby fakt, iż dowodził robotami modułowymi, posiadającymi niezwykłe umiejętności i trudno było je złapać. Zastanawiacie się, kogo szukają przedstawieni na obrazku powyżej Felix, Net i Nika? Pomóżcie im. W tym celu rozszyfrujcie ukryte imię:

Tak… Rozumiem Wasze zdziwienie… Chociaż z drugiej strony powinniście zdawać sobie sprawę z tego, iż łatwo już było, a rozwiązanie coraz bliżej. Nikt nie będzie Wam ułatwiał zadania…

Skoro jednak jesteście już tutaj, to znaczy, że daliście z siebie bardzo dużo i zasługujecie na pomoc lub choćby maleńką wskazówkę. Dostajecie ode mnie…

W szyfrze masońskim literom odpowiadają kształty figur liniowych w jakich się te litery znajdują. W podstawowej wersji pierwsze dwie części alfabetu umieszczone są w kratkach (lub siatkach w zależności od przyjętej nazwy) przypominających pole do gry „kółko i krzyżyk”, gdzie mieści się po dziewięć liter. Druga część dla odróżnienia, oznaczona jest dodatkowo kropkami. Z kolei pozostałe dwie części alfabetu ułożone są w ośmiu polach, gdzie skrzyżowane dwa odcinki tworzą dwie litery „X”. W każdym iksie są cztery litery. Czwarta część alfabetu analogicznie do trzeciej jest oznaczona kropkami i składa się z czterech pól. Każdy symbol w tej wersji szyfru masońskiego posiada kąt prosty. 

Przykład

Poniższe zdanie wedle podstawowej wersji znaczy po angielsku „X oznacza miejsce”:

Odpowiedź:……………………………………………………………………………………

Jesteście niesamowici! Już prawie koniec! Zobaczcie kolejne zadanie. I pamiętajcie, czas ucieka…

ZADANIE 6.

-Wykonaliście kawał doskonałej roboty — powiedział minister. — Naprawdę doskonałej…

Słowa skierowane przez ministra pod adresem Felixa, Neta i Niki doskonale pasują również do Was. Podobnie jak bohaterowie powieści rozwiązaliście wszystkie zadania. Pozostało jedno, ostatnie, dzięki któremu uwolnicie mnie i zdobędziecie nagrodę. Zasługujecie na Order Dobromira. Wykazaliście się bowiem cechami, które nieobce były również trojgu przyjaciół. Mam tu na myśli:

9 3 14 19 4 12
22 9 8 7 24 6 9 14 9 24 17
13
24 9 6 13 3 19 5 26 9 24 17

Malutka wskazówka:

A B C D E F G H I J K L M
19 15 17 3 12 25 4 21 13 20 1 6 8
N O P Q R S T U V W X Y Z
26 9 22 2 5 24 18 23 16 14 11 7 10

UWAGA NA POLSKIE ZNAKI

Przeczytana przez Was powieść uczy, że na problemy współczesności i przyszłości receptą mogą okazać się wciąż aktualne tradycyjne wartości takie jak: przyjaźń, lojalność, poczucie odpowiedzialności, solidarność, uczciwość, a przede wszystkim

CZŁPWKDI

(GA_DE_RY_PO_LU_KI)

Rozwiązaliście ostatnią zagadkę i zdobyłeś klucz do mojego uwolnienia! Otwórzcie nim drzwi. Nagroda Was nie minie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *